Digital Marknadsföring!

Syns du inte, så finns du inte. Att ta steget att sätta upp en professionell hemsida för ditt företag är inte bara en nödvändighet utan snarare ett måste för att din verksamhet ska synas i de sammanhang där dina kunder förekommer.

Digital Marknadsföring
Så blir din hemsida
synlig på nätet

Digital marknadsföring, hemsida

Digital Marknadsföring

Syns du inte, så finns du inte. Att ta steget att sätta upp en professionell hemsida för ditt företag är inte bara en nödvändighet utan snarare ett måste för att din verksamhet ska synas i de sammanhang där dina kunder förekommer.

Mer eller mindre alla företag vill synas på internet och konkurrensen om att vinna uppmärksamhet kan ibland vara knivskarp. Så hur gör man för att få sin hemsida och verksamhet att synas och vilka digitala kanaler finns att tillgå?

Marknadsföring via internet anses i många fall vara mer effektiv än traditionell marknadsföring men för att lyckas måste du fokusera på de digitala kanaler som är bäst för att nå din målgrupp. Mindre företag och enskilda entreprenörer fokuserar vanligen på att synas via ett fåtal kanaler medan större företag typiskt har ett större behov av att synas i multipla kanaler.

Vilken marknadsföringskanal som är bäst för dig beror helt enkelt på vilken nisch och marknad du är verksam inom. Avgörande faktorer kan vara vilken målgrupp du vill nå ut till och storleken på din marknadsföringsbudget. En annan viktig aspekt är hur pass lång tid din marknadsföringskampanj får ta för att generera återbäring?

I det här inlägget som är ett gästinlägg från Skapawebbkraft.se. går vi igenom de vanligaste formerna för digital marknadsföring. Besök gärna bloggen för att läsa mer om råd och rön för hur du marknadsför din blogg eller företagshemsida.

De vanligaste typerna av digital marknadsföring

Webbplats, hemsida, marknadsföring

1. Sökoptimering (SEO)

Sökoptimering handlar om att hamna högt upp i sökmotorernas (framförallt Googles) ranking för olika s.k. Nyckelord. Genom att optimera din webbplats kan du skapa förutsättningar för att just din webbplats ska hamna högt upp då dina potentiella kunder söker på ett visst ord som du vill att din webbplats ska associeras med.

Sökoptimering anses vara en tidskrävande marknadsföringsmetod. Du bör inte räkna med några kortsiktiga resultat. Då andra sidan kan du med enkla medel optimera din hemsida, blogg eller webbutik för att öka förutsättningarna att hamna högt upp och synas bland sökresultaten.

Först och främst måste du definiera de sökord (“nyckelord”) som används av de som söker på internet som är av relevans för din verksamhet. Genom att använda dessa nyckelord på din webbplats kan du alltså öka chanserna att få besökare som har intresse av dina tjänster eller produkter kommer till din webbplats.

Ett verktyg som kan användas för att definiera vilka nyckelord som är lämpliga att använda för just din målgrupp är Google Keyword Planner.

2. Marknadsföring via innehål (“content”)

Har du funderat över varför stora företag har en blogg i anslutning till deras webbplatser? Må det vara Scandic, Statoil eller McDonalds, i princip alla större webbplatser använder en blogg eller någon form av rapportverktyg för att skapa medvetenhet och för att stimulera befintliga kunder med intressant information.

Att tillhandahålla och kontinuerligt uppdatera en webbplats med information anses även utgöra ett värde utifrån ett sökoptimeringsperspektiv. Med mycket information om ett ämne som berör din verksamhet eller nisch ökar även chanserna för att din webbplats ska rankas högt av sökmotorerna.

För att lyckas med denna typ av marknadsföring bör man se till att följa en struktur som premieras av sökmotorerna. Man brukar prata om att strukturera webbsidorna i “silon” eller “kategorier” för bloggar.

En strukturerad webbplats anses även fylla ett stort värde för att din webbplats ska uppfattas som professionell av dina besökare och kunder. Det är även viktigt att webbplatsen följer en enkel och logisk struktur för besökare att kunna navigera sig. Webbplatsen bör vara estetiskt tilltalande men måste självfallet även vara anpassad för mobila enheter etc.

Vanligaste sättet att marknadsföra sig via “content marketing” är genom blogg och/eller nyhetsrapportering. I vissa fall förekommer även e-böcker, pods eller “visual content” (bilder och grafer för att förmedla ditt budskap).

3. E-mail marketing

Många digitala marknadsförare fokuserar inte enbart på att skapa medvetande och attrahera nya potentiella kunder till sina webbplatser. En vanlig strategi är att över tid bygga ett register med kunder och intressenter (personer och företag) i den målgrupp som man fokuserar på. Detta kan ske på olika vis, exempelvis genom att samla kontaktuppgifter genom kundklubbar eller formulär för medlemskapsregistrering (“subscribe”).

Många företag använder sig även av uppföljningsmail till de som laddat ned eller köpt något på webbplatsen (eller via annan säljkanal), välkomstmail etc. Inte sällan är denna typ av marknadsföring integrerad med blogg, nyhetsutskick, erbjudanden och kampanjer.

En databas med e-postadresser kan ha ett stort marknadsföringsvärde även om denna typ av marknadsföring typist inte återbetalar sig förrän på längre sikt.

4. Digital marknadsföring via sociala medier

Denna typ av marknadsföring kan vara ett bra alternativ för företag och entreprenörer som har en mindre marknadsföringsbudget. Genom att skapa en grupp följare och stimulera dessa med information, bilder, filmer, tips eller vad det än må vara, kan du marknadsföra och skapa medvetande om de produkter och tjänster du säljer.

De vanligaste kanalerna är: Twitter, LinkedIn, Instagram, Facebook, Youtube, Snapchat och Pinterest

5. PPC - Betal per klick

Det här är förmodligen en av de enklare metoderna där du typiskt får ett snabbt resultat. PPC (Pay Per Click) innebär att du betalar en annonsör för att de ska marknadsföra din webbplats, tjänst eller vara. Du betalar då varje gång någon klickar på din annons.

En nackdel med denna typ av marknadsföring är att den kan vara kostsam (beroende på din nisch). En annan baksida är att du kan behöva testa olika företag för att hitta den tjänst som passar just din din marknad. Det finns en uppsjö av olika tjänster att välja på varav betald marknadsföring via exempelvis Google Ads, Facebook Ads, Twitter Ads  och Linkedin är några av de största och mest populära tjänsterna på marknaden.

Gör bara rätt från början,
så ordnar det sig!

Image
Digital närvaro är av yttersta vikt för att synas i de sammanhang där dina kunder förekommer. Det kan dock vara svårt att veta var och hur man ska börja marknadsföra sitt företag? Börja med en checklista för att kontrollera din närvaro på webben!

Du bör i ett första steg säkerställa att din hemsida ger ett professionellt intryck. Genom att använda en professionell byrå, såsom Dinsida, kan du få en professionell och estetiskt tilltalande företagshemsida som är anpassad för din verksamhet. Dessutom kan du få hjälp att upprätta en digital företagsprofil och lägga grunden för ditt företags digitala närvaro.

Att göra rätt från början och välja en professionell tjänst för att skapa din hemsida ger dig inte bara goda förutsättningar för marknadsföring och tillväxt. Med Dinsida kan du även spara både pengar och tid. Läs mer här!
hemsida för företag som vill växa i lagom takt

    FÖR FÖRETAG SOM VILL VÄXA I LAGOM TAKT!